به نظر می رسد ویژگی های جمعیت شناختی نقش مهمی در شکل دادن برداشت ها، ادراک و داوری افراد نسبت به دیگران داشته باشد و به نوبه خود این باور کلیشه ای را در روند گزینش افراد شکل می دهد که " زیبایی با خوبی و نیکی برابر است. "
نقش جذابیت فیزیکی استخدام کننده می تواند سبب فعال شدن این باور کلیشه ای گردد که " آنچه زیباست، خوبست".
یک نظریه بر این باور است که در روند استخدام جویندگان یک شغل، دست کم سه سناریو در زمینه ارتباط میان استخدام کنندگان و نامزد های شغل های مورد نظر وجود دارد:
این باور که آنچه زیباست پس خوبست، با این باور که "جذابیت فیزیکی فرد با برخی ویژگی های مثبت مانند اعتماد به نفس ، اجتماعی بودن، داشتن مهارت های ارتباطی بهتر و دلربایی همراه است " ، نیز ارتباط دارد.
از یک دیدگاه در سناریوی الف، استخدام کننده نامزد دریافت یک شغل را تهدیدی برای موجودیت خود در آن سازمان می پندارد. یک نامزد شغلی جذاب و زیبا فردی با اعتماد به نفس بالا به شمار می رود که توانایی کنترل اوضاع را دارد. این برداشت پیامد یک مقایسه اجتماعی است. هنگامی که فرد خود را با فردی زیباتر و جذاب تر از خود مقایسه می کند، تاثیر منفی بر خودپنداره خویش می گذارد. به بیان دیگر به سر بردن با فردی جذابتر و زیباتر از خود، می تواند به نگرانی و هراس اجتماعی بیانجامد و تاثیر منفی بر اعتماد به نفس فرد داشته باشد. از این رو نامزدهای شغلی که جذابتر و زیباتر از استخدام کننده هستند، کمتر این شانس را دارند تا در روند ارزیابی شغلی به صورت مثبت ارزیابی شوند.
باید در نظر داشت که جسیت استخدام کننده و استخدام شونده می تواند در این فرایند نقش مهمی داشته باشد. برای نمونه هنگامی که استخدام شونده از نظر فیزیکی جذاب تر ارزیابی شود و متعلق به جنس مخالف باشد، همان تاثیری را نخواهد داشت که در هنگام رویارویی با جنس موافق خواهد داشت.
منبع: Medisauskaite, A. , et al. (2014). Activation of the " what is beautiful is good " European Work and Organizational Psychology in Practice, 2014/06
www.eawop.org/ekeditor-assets/attachments