دسترسی سریع


برای شرکت در تست ها و یا مشاهده نتایج و تفسیر آزمون ها از این بخش استفاده نمایید

اختلال بیش فعالی- کمبود توجه در کودکان ( ADHD )


اختلال بیش فعالی- کمبود توجه یک اختلال مزمن شونده است که بر میلیون ها کودک و نوجوان در سرتاسر جهان تاثیر می گذارد و اغلب تا بزرگسالی ادامه می یابد. اختلال بیش فعالی- کمبود توجه از درهم آمیختگی چند مشکل پایدار مانند دشواری نگهداشتن تمرکز روی یک موضوع و عمل کردن به شیوه ای تکانشی همراه با بیش فعالی، شکل می گیرد.

کودکان دچار اختلال بیش فعالی- کمبود توجه ممکن است عزت نفس پایینی داشته باشند، نتوانند با دیگران به درستی ارتباط داشته باشند و کارکرد آنان در دبستان خوب نباشد. نشانه های این اختلال با بالا رفتن سن کاهش می یابد. با آنکه می توان با بهره گیری از راهبرد های درمانی مناسب، تا اندازه ای رفتارهای فرد مبتلا به این اختلال را مدیریت کرد، اما به هر روی هرگز از علامت ها و مشکلات رفتاری این اختلال کاملاً رهایی نمی یابند.
درمان اختلال بیش فعالی- کمبود توجه دربرگیرنده دارو درمانی و راهبردهای رفتاری است.

تشخیص زودهنگام
هر اندازه این اختلال زودتر تشخیص داده شود و روش های درمانی زودتر آغاز شود، دستاوردهای درمانی آن بهتر و پایدارتر است.

نشانه ها و علامت های اختلال بیش فعالی- کمبود توجه
مهمترین ویژگی اختلال بیش فعالی- کمبود توجه، رفتار بیش فعالی و ناتوانی در متمرکز شدن و ادامه توجه بر روی موضوع معینی است .
نشانه های این اختلال بیشتر در سالهای 12 سالگی به بعد آغاز می شود و اما در برخی موارد از 3 سالگی نیز این نشانه ها را می تواد در کودک دید. برخی نشانه ها و علامت ها ملایم و برخی شدت بیشتری دارند.
اختلال بیش فعالی- کمبود توجه اغلب در پسران و مردان بیشتر دیده می شود تا در دختران. رفتار کودکان دچار اختلال بیش فعالی- کمبود توجه در پسران و دختران نیز تا اندازه ای متفاوت است. برا نمونه ممکن است در پسران بیش فعالی و در دختران سربه هوایی و بی توجهی بیشتر دیده شود.

اختلال بیش فعالی- کمبود توجه ممکن است بیشتر به سه شکل زیر دیده شود:
1- پیوسته سر به هوا و بی توجه است
بیشتر علامت های این افراد در زمینه بی توجهی است، به شرح زیر:
- نمی تواند به چزئیات توجه کند و در کارهای مدرسه بی دقت است و پیوسته اشتباه می کند.
- دشوار بودن تمرکز بر کارها یا بازی ها
- به نظر می رسد که گوش نمی کند، حتی هنگامی که مستقیماً با او سخن گفته می شود.
- نمی تواند از فرامین پیروی کند و یا تکالیف دبستان را به پایان نمی رساند
- نمی تواند کارها یا فعالیت ها را سازمان دهی کند.
- از انجام تکالیفی که نیازمند تمرکز است و یا نیاز به فعالیت های ذهنی و روانی دارد، مانند کارهای دبستان پرهیز می کند.
- وسایل و ابزار کار خود مانند مداد و اسباب بازی را زود گم می کند.
- به آسانی حواسش پرت می شود.
- انجام کارهای روزانه را معمولاً فراموش می کند.

2- پیوسته بیش فعال و تکانشی عمل می کنند
بیشتر علامت های آنها در زمینه بیش فعالی است، به شرح زیر:
- نمی تواند در کلاس یا جاهای دیگر در یکجا آرام بنشیند
- پیوسته با دست یا پا هایش، ور می رودیا آنها را تکان می دهد و وول می خورد.
- پیوسته در حال حرکت و رفتن است.
- به صورت نامتناسب در حال دویدن و یا بالا رفتن از چیزها در جاهایی ست که مناسب این کارها نیستند.
- نمی تواند به آرامی به انجام کاری بپردازد و یا بازی کند
- خیلی زیاد صحبت می کند
- نسنجیده پاسخ می دهد، مرتبا، سخن دیگران راقطع می کند.
- نمی تواند برای رسیدن نوبت خود درنگ کند.
- پیوسته در فعالیت ها، بازی ها و سخنان دیگران دخالت می کنند.


3 - ترکیبی از علامت های بی توجهی و بیش فعالی


منبع:
www.mayoclinic.org/diseases-conditions/adhd/symptoms
Atention-deficiet/hyperactivity disorders ( ADHD ) in children.
Mayo Clinic