تلاش برای شناخت علت ، دوره و درمان اختلال سوءمصرف الکل سبب شده است تا در زمینه شناسایی عوامل مؤثر در بروز این پدیده بررسی های گسترده ای انجام شود. بسیاری از این عوامل مانند خلق و خو و ویژگی های شخصیتی در شرایط روانی گوناگون وجود دارد
بررسی ها نشان داده اند که برخی ویژگی های شخصیتی با افزایش خطر سوءمصرف الکل همراه هستند
میزان خودکشی در ایالات متحده رو به فزونی است . یک بررسی نشان داد که از سال 1999 تا 2014 میزان خودکشی در این کشوراز 10.5 در صدهزاربه 13 در صد هزار افزایش یافته است. میزان خودکشی پس از 45 سالگی در هر دو جنس زنان و مردان به اوج خود رسیده است، بیشترین میزان خودکشی در مردان سفید پوست 85 ساله
از آنجا که اینترنت در بسیاری از زمینه ها به ابزاری مهمی در زندگی همگان تبدیل شده است، علاقه زیادی به پژوهش در زمینه کاربرد مشکل زای اینترنت پدید آمده است. از این رو، اختلال های مربوط به اینترنت در بسیاری از دیدگاه های گوناگون مورد بحث قرار گرفته است.
بحث بر سر این است که آیا به کارگیری مشکل ساز اینترنت می تواند به خودی خود یک رفتار اعتیاد آور تعریف شود یا خیر؟
اختلالات شخصیتی از گروهی از اختلالات روانپزشکی تشکیل شده اند که همگی دارای یک الگوی رفتاری پایدار و ناسازگار هستند و به شکل چشمگیری از انتظارات اجتماعی فاصله گرفته اند. اختلالات شخصیتی اغلب در اوایل بزرگسالی تشخیص داده می شوند و با آنکه برخی از علائم را می توان کاهش داد، اما برای همه عمرادامه می یابند.
افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک یا " اختلال شخصیتی دراماتیک" دارای احساسات شدید، ناپایدار و تصویر تحریف شده ازخود هستند. برای افرادی که دارای اختلال شخصیت هیستریونیک هستند، عزت نفس آنها بستگی به تأیید دیگران دارد و از احساس واقعی عزت نفس سرچشمه نمی گیرد. آنها گرایش زیادی به جلب توجه دیگران دارند و غالباً برای جلب توجه، به رفتارهای دراماتیک یا نامناسب دست می زنند.
بررسی اجمالی
اختلال وسواس فکری-اجباری نوعی اختلال شایع، مزمن و بلند مدت است که در آن فرد دارای افکار غیرقابل کنترل، تکرار شونده (وسواس) و یا رفتارهای تکرارشونده (اجبار) است و او احساس می کند که بارها و بارها آنها را باید تکرار کند.
برای غلبه بر خشم دو تکنیک وجود دارد که یکی در بلندمدت اثر دارد (راهکارهای پیشگیری از بروز خشم) و دیگری در کوتاه مدت(راهکارهای کنترل هنگام بروز خشم). البته نباید از یاد برد که کاربرد این دو همراه با هم، سود مند و موثر است و بدون یکی، دیگری با مرور زمان رنگ می بازد.
نوزاد و کودک نمی تواند بدون توجه و مراقبت و لخت در گوشه ای رها شود و آرام بگیرد؛ بلکه پیوسته باید مورد توجه، و مورد تحریک بوده با رنگ ها صداها و دیدن مناظر گوناگون در وی ایجاد انگیزه شود.
روانشناسان رشد بر این باورند که بیش از 30% ویژگی های روان شناختی، رفتاری، اجتماعی و شخصیتی افراد در دوره تولد تا 14 ماهگی وی شکل می گیرد. در این سن نوزاد و کودک مایل و نیازمند آن است مورد نوازش قرار گیرد، با نگاه مهربان، صدای گرم و آهنگین در وی آرامش پدید آید.
فشار روانی، تـَنیدگی یا اِستـِرس در روانشناسی به معنی فشار و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند. استرس یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است. به بیان دیگر، استرس زمانی پدید می آید که ما نتوانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم. استرس در افراد مختلف به صورت های گوناگونی خود را نشان می دهد، ممکن است عاملی برای فردی ایجاد استرس کند ولی در فرد دیگر، به هیچ عنوان استرس ایجاد نکند. هر چیزی میتواند یک فشار کوچک به شمار رود مانندً پول، کار، درس و...
کودک انسان در ارتباط با دیگران باید مهارت های انسانی و اصول اجتماعی شدن را بیاموزد. یکی از راه های آموزش اصول و مهارت های اجتماعی شرکت آنان در فعالیت هایی است که از آنها به عنوان بازی یاد می کنیم. کودکان تا دو سالگی با کسی بازی نمی کنند. از دو تا شش سالگی آمادگی همبازی شدن با سایر کودکان را خواهند داشت و تمایل به بازی با کودکان دیگر پیدا می کنند. برادران و خواهران نقش مهمی در آغاز بازی کودکان دارند.
کودکان تا 6 سالگی ممکن است در بیان واژه ها و جمله ها با دشواری هایی رو به رو باشند. ممکن است برای بیان جمله یا واژه ای درنگ کنند و یا خودسانسوری کنند؛ که کاملاً عادی است و نشانه هیچ مشکلی نیست. بهترین شیوه برخورد این است که نسبت به این رفتار آنها کاملاً بی اعتنا باشیم، انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. هرگز نباید کوشید که وی را وادار به گفتن واژه درست کرد؛ ادای او را درآورد، به گفته های او خندید و یا به او بگوییم که اشکالی ندارد. همان گونه که بیان شد بهترین واکنش پدر و مادر بی اعتنایی مطلق است. این رفتار ها اغلب ارتباطی با لکنت زبان ندارند و گذرا هستند.
رشد روانشناختی و حرکتی کودک تا اندازه زیادی به اسباب بازی هایی که در سنین اولیه رشد در اختیار دارد، بستگی دارد. کودک در سن پس از 4 ماهگی این امکان را دارد که با برخی اسباب بازی های ساده ارتباط برقرار کند. اسباب بازی های رنگی که برخی از آنها بتوانند صدای کمی ایجاد کنند، که سبب جلب توجه آنها، ایجاد حس کنجکاوی و انگیزش در آنان می شود، سودمند هستند.
لکنت زبان نوعی اختلال گفتار است که آن را با عنوان اختلالات ناروانی گفتار و یا روان نبودن گفتار مطرح کردهاند. مشکل عمدهای که در لکنت زبان وجود دارد، عدم توانایی برقراری ارتباط به شکل آسان، با سرعت مناسب و به طور پیوسته است. در نتیجه شخص نمیتواند در انتقال پیام موفق باشد.
تعاریف زیادی از لکنت زبان ارائه شده است. لکنت زبان، آشفتگی و اختلال روانی گفتار است
رشد روانشناختی و حرکتی کودک تا اندازه زیادی به اسباب بازی هایی که در سنین اولیه رشد در اختیار دارد، بستگی دارد. کودک در سن پس از 4 ماهگی این امکان را دارد که با برخی اسباب بازی های ساده ارتباط برقرار کند. اسباب بازی های رنگی که برخی از آنها بتوانند صدای کمی ایجاد کنند، که سبب جلب توجه آنها، ایجاد حس کنجکاوی و انگیزش در آنان می شود، سودمند هستند.
اختلال شخصیت مرزی بیماری روانی پیچیده ای است که با نابسامانی های گوناگون در روابط میان فردی، کنش های شناختی، هیجانی و رفتاری همراه است. یکی از ویژگی های اختلال شخصیت مرزی بی ثباتی شدید و فراگیر هیجانی، خودپنداره و روابط میان فردی ، همچنین تحریک پذیری چشمگیر است. افراد دچار اختلال شخصیتی مرزی در زمینه کنترل و مدیریت هیجانها و رفتار خود مشکل دارند.
از نظر همه گیرشناسی اختلال شخصیتی مرزی یک بیماری روانپزشکی شدید است که یک تا دو درصد بزرگسالان را گرفتار می کند. بررسی ها نشان می دهند در حالیکه نیمی از بیماران دچار اختلال های روانشناختی، دچار اختلال های شخصیتی اند، 30 تا 60 درصد آنان دچار اختلال شخصیت مرزی می باشند . همچنین 20% بیماران بستری در بخش های روانپزشکی دچار این اختلال شخصیتی هستند. میزان شیوع این اختلال بیش از سایر اختلال های شخصیتی گزارش شده است.
افراد مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی بالاترین میزان نیازهای برآورده نشده را در زمینه خدمات بهداشت روان در میان سایر اختلال های روانشناختی و روانپزشکی دارند. تقاضا برای مشاوره، تماس های تلفنی، و درخواست دارو برای مبتلایان به اختلال شخصیتی مرزی در مراکز مراقبت های بهداشتی اولیه، پزشکان عمومی و پزشکان خانواده بسیار بالا است.
از راه بازی کودک در این سن می تواند مقررات جهان را درک کند. در این دوره از زندگی بازی و سواد آموزی وارد مرحله ای می شود که شادی و بازی با هم همراه می شوند. در این سن کودک چگونگی ارتباط با جهان پیرامون خود، خلاقیت و سازندگی را می آموزد و یاد می گیرد که از خود رد پایی به جای بگذارد.
پیش از 8 ماهگی نباید برای از شیر گرفتن کودک اقدام کرد. در فاصله 8 تا 14 ماهگی می توان به تدریج برای از شیر گرفتن کودک اقدام کرد.
جوک درست کردن برای هیچ یک از اقوام درست نیست. در بسیاری از این به اصطلاح جوک ها یا لطیفه ها، هدف در نهایت رواج بی اعتمادی، بدبینی و نفرت در میان اقوام گوناگون نسبت به یگدیگر، آسیب رساندن و تخریب هویت فرهنگی آن قومیت است.
روانشناسان بر این باورند که اضطراب جدایی در ماه های نخستین زندگی و به ویژه 6 تا 18 ماهگی فرد شکل می گیرد و چه بسا تا سنین بزرگسالی به شکل های گوناگون در افراد باقی می ماند.